Miten lohkoketjuja voi hyödyntää liiketoiminnassa?

Blockchain tai lohkoketju on ollut muotitermi jo jonkin aikaa. Kaikki kuulevat siitä, jotkut tekevät sitä, mutta onko siitä jotain iloa liiketoiminnalleni? Monen päätä alkaa jomottaa kun yrittää edes ymmärtää mistä on kyse. Ja sitten vielä ne perkeleen kryptovaluutat ja bitcoinit. Pitäisikö niistä ymmärtää jotain?

Lohkoketju voi olla liiketoimintasi kannalta merkittävin mullistus oli sitten kyse startupista tai 100 vuotta toimineesta vakaasta liiketoiminnasta ja yritän alla selittää miksi.

Otetaan ensin esimerkki historiasta. 90-luvun puolivälissä joka puolella kuului juttua jostain internetistä. Harva sitä vielä käytti ja vielä harvempi tiesi mitä sillä voisi tehdä. Nuoret kehittäjät pimeissä kammioissaan ympäri maailmaa kehittivät jotain nettijuttuja. Yhteisö oli pieni, täysin globaali ja täynnä intohimoa jostain uudesta ja suuresta jonka tulevaisuutta tuskin kukaan näki. Lennettiin ympäri maailmaa, tavattiin samankaltaisia friikkejä, juotiin viiniä ja tehtiin nettiä. Lohkoketju maailma on juuri nyt tässä samassa vaiheessa. Fiilis on sama, pieni globaali porukka tekee hullun kiilto silmissä jotain mistä kaikki puhuvat, mutta jota kukaan ei vielä oikein näe.

Nyt reilu kaksi vuosikymmentä myöhemmin kaikki käyttävät nettiä ja kaikki tehdään online sovellusten avulla. Syntyi paljon uusia yrityksiä jotka ymmärsivät ettei pointti ole vanhan kopioiminen uuteen digitaaliseen maailmaan vaan uuden liiketoiminnan luominen käyttäen hyväksi uuden teknologian tuomia natiiveja ominaisuuksia. Moni perinteinen yritys heräsi liian myöhään kun Googlet ja Facebookit tulivat ohi molemmilta puolilta. Esimerkkinä vaikkapa mediayhtiöt jotka ottivat turpiinsa oikein kunnolla kun eivät nähneet sitä mikä oli väistämätöntä. Moni niistä katosi ja kutistui. Mutta syntyi uusia tekijöitä.

Bitcoin? Bitcoin on kryptovaluutta ja vastaavanlaisia on jo tuhansia, olivat ne sitten coineja tai tokeneita. En takertuisi niihin. Ne käyttävät lohkoketjuteknologiaa ja voivat hyvin olla keskeinen elementti maailmassa jossa perinteisten pankkien ja vanhan rahan maailma murenee, kuten kävi mediataloille netin takia. Ne ovat silti sivujuonne, kuten nettiselain aikanaan ja pääosassa on blockchain.

Lyhyesti lohkoketju on julkinen kirjanpito. Dataa lisätään vanhan datan perään blokkeina ja blokit sisältävät tietoa transaktioista ja niihin liittyvistä ehdoista, kuten sopimuksista joihin transaktiot perustuvat tai mihin ne oikeuttavat. Kyseinen lohkoketju on identtisenä kopiona lukuisissa “nodeissa”, ja kyseiset nodet varmentavat seuraavan blokin oikeellisuuden konsensusperiaatteella — kaikilla nodeilla on sama data edellisistä blokeista, joten data on validia ja seuraava blokki voidaan kirjoittaa ketjuun. Vanhoja blokkeja ei voi muuttaa. Tämä johtaa muutamaan keskeiseen ominaisuuteen:

  • Lohkoketjun dataa ei verifioi yksittäinen keskitetty toimija vaan se perustuu lukuisiin nodeihin joilla kaikilla pitää olla sama tieto. Jos yksittäisen noden data on korruptoitunutta se ei hetkauta lohkoketjun verifioitua dataa. Perinteiseen tietokantaan tai pilveen verrattuna tietoturva on huikeasti parempi. Tämä on kriittinen tekijä esim fintech sektorilla.
  • Data on kryptattua ja vaadittaisiin seuraavan sukupolven kvanttitietokoneita murtamaan lohkoketjujen käyttämät kryptausmenetelmät. Ei tapahdu meidän elinaikana.
  • Kaikki transaktiot voidaan verifioida taaksepäin. Vanhaa dataa ei voi vääristellä.
  • Lohkoketjun päälle voidaan rakentaa smart contractien ym. avulla loputon määrä sovelluksia, kuten nettiin aikanaan.
  • Ei tarvita keskitettyä varmentajaa, kuten pankkia joka kertoo, että jokin transaktio on validi. Ns. middle-man ja sen aiheuttamat kustannukset poistuvat.

Mutta tämä on kaikki vain teknistä höpinää, oleellisin asia busineksen kannalta blockchainissa on kuitenkin seuraava:

Kuten todettua, lohkoketju ei ole keskitetty vaan hajautettu järjestelmä. Lohkoketjun ympärille rakentuvat businekset perustuvat yhteisöön joka pyörittää lohkoketjua ja siinä onkin sen huikein voima. Kutsun sitä termillä “community driven business”. Business perustuu siis yhteisöön joka hyötyy lohkoketjun päälle rakennetusta ekosysteemistä ja sen sovelluksista. Ja samalla kun yhteisö ja sen yksittäiset jäsenet hyötyvät — hyötyy myös koko rumban takan oleva yritys. Sen liiketoiminta syntyy yhteisön voimalla. Tämä voi mullistaa myös markkinoinnin maailman kun mainos ei olekaan enää se mikä saa kuluttajan liikkeelle vaan yhteisö. Primitiivisiä esimerkkejä tästä nähdään toki jo sosiaalisessa mediassa. Toisaalta yritys omassa toiminnassaan ei ole pakotettu jonkun keskitetyn toimijan luomaan alustaan. Yrityksen omistus voi olla jaettuna tokeneina (poletteina) tälle yhteisölle, tai sen tuottoja voidaan jakaa tälle yhteisölle tai yhteisöllä voi olla päätäntävaltaa ja tämän hyötyvän yhteisön voima ajaa tätä liiketoimintaa. Nerokasta.

Toissijainen hyöty liiketoiminnalle on tietysti mainittu tietoturva ja avoimuus jolla voidaan houkutella asiakkaita vaikka liiketoiminta ei perustuisikaan community driven businekseen. Lohkoketju on edelleen hyödyllinen.

Kolmas hyöty liittyy middle-manin tarpeettomuuteen. Tämä voi esiintyä transaktioissa joissa siirtyy rahaa tai jotain muuta arvoa, kuten vaikkapa kiinteistöjä. Asiat voidaan varmentaa, sopia ja siirtää ilman välikäsiä jotka vievät oman osansa. Tuotten jakeluketjusta voi poistua monta välikättä ja tämä tullee näkymään esimerkiksi viihdeteollisuudessa. Ei tarvita Spotifyin kaltaista keskitettyä toimijaa jos yhteisö ajaa businesta. Arvoketju lyhenee monella liiketoiminnan sektorilla, mikä säästää rahaa ja aikaa. Tehokkuus lisääntyy, prosessit nopeutuvat. Lista on loputon.

Lohkoketju ei kuitenkaan ole ratkaisu kaikkeen. Perunaa pitää vielä viljellä mullassa, mutta perunan arvoketjuun sillä voi jo olla merkitystä.

Oleellista on muistaa sama asia kuin internetin tapauksessa: Vanhaa ei voi kääntää uuteen, mutta vanhan voi tehdä uudella tavalla kun ajattelee laatikon ulkopuolelta. Unohtaa perinteisen liiketoimintamallin ja keskittyy siihen mikä on oleellista: Mistä syntyy lisäarvo? Ja rakentaa sen päälle lohkoketjua hyödyntäen liiketoiminta joka voi hyvinkin muistuttaa sitä perinteistä, vaikkapa meijeriliiketoimintaa joka vain on ajateltu uudelleen ja löydetty sellaista lisäarvoa tai säästöä joka tuottaa uutta liikevaihtoa ja/tai tulosta viivan alle.

Oleellinen asia yrityksille tiedostaa. Aina voi odottaa uuden kokeilemista kun nykyinen liiketoiminta kuitenkin tuottaa voittoa. Mutta jonain päivänä tulee joku feisbuukki joka menee valon nopeudella vanhan liiketoimintasi ohi uudella ajattelulla ja teknologialla. Silloin on jo liian myöhäistä reagoida ja päädyt samaan pitkään jonoon firmoja jotka kuivuivat kun internetin innovatiiviset uudet toimijat tekivät saman kuin vanhan maailman toimija, mutta paremmin ja enemmän. Siksi lohkoketju nyt.

Miten lohkoketju sitten voisi hyödyntää juuri sinun liiketoimintaasi? Se on täysin tapauskohtaista ja vaatii aina miettimistä puhtaalta pöydältä, toki hyödyntäen kaikkea jo tähän mennessä opittua.

Empirica Finland Oy on Suomen johtava lohkoketjukehittäjä. Laita meille viestiä tai soita ja keskustellaan mitä lohkoketju voisi tarjota sinun liiketoiminnallesi.

Categories: Lohkoketju

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *